Uzvedības terapija un sociālo prasmju trenēšana 4-8 gadus veciem bērniem ar uzvedības problēmām

Turpinās STOP programmas ieviešana bērniem ar uzvedības problēmām. Projekta ietvaros notikušas nu jau divas grupas 4-8 gadus veciem bērniem, viņu vecākiem un skolotājiem. Aprīļa beigās būs pabeigta STOP programmas rokasgrāmata.

Pārliecība, ka eju pareizā virzienā …

Biedrība “Skalbes” sadarbībā ar biedrību „Latvijas Autisma apvienība” un ar Latvijas Kognitīvi biheiviorālās terapijas asociācijas atbalstu, īsteno projektu „Uzvedības terapija un sociālo prasmju trenēšana 4-8 gadus veciem bērniem ar uzvedības problēmām”, identifikācijas Nr. 2014.EEZ/PP/1/MIC/051, Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta „NVO fonds” ietvaros.
No 18.janvāra līdz 23.martam desmit nedēļas pēc kārtas 13 bērni vecumā no 4-8 gadiem, viņu vecāki un pedagogi piedalījās atbalsta programmas STOP 4-7 jau otrajā nodarbību ciklā.
Bērnu grupas nodarbības notika privātā bērnudārza “Attīstības centrs ģimenei” telpās. Liels paldies bērnudārza vadītājai Lienei par sniegto atbalstu un iespēju telpas izmantot bez maksas. Nodarbības vadīja trīs speciāli apmācīti treneri (2 psihologi un viens pedagogs) un viens brīvprātīgais. Nodarbību laikā ar dažādu spēļu un aktivitāšu palīdzību bērni trenēja sociālās prasmes t.sk. mācījās apvaldīt dusmas un prasmes, kā reaģēt konflikta situācijās.
Paralēli bērnu nodarbībām grupu nodarbības apmeklēja arī vecāki, kuri 10 trešdienas vakarus tikās biedrības “Skalbes” telpās, lai mācītos izprast sava bērna uzvedību, veidus, kā reaģēt dažādās situācijas, analizētu bērnu uzvedību un dalītos pieredzē ar citiem vecākiem. Vecāki projekta novērtēšanas anketās rakstīja: “projekts pārsniedza cerēto”, “bērns tiešām sāka uzvesties labāk, sāka reaģēt uz sodiem”, “projekts palīdzēja paraudzīties uz bērnu ar citām acīm, novērtēt savu lomu bērna attīstībā” u.c.
Lai programma sniegtu maksimālo efektu, tajā tiek iesaistīti arī bērnu pedagogi. Bieži vien tieši pirmsskolas izglītības iestādes vai skolas ir tā vieta, kurā visspilgtāk atspoguļojas bērna uzvedība. Programmas ietvaros pedagogi apmeklēja 4 grupu nodarbības/apmācības, kurās papildināja savas zināšanas ar praktiskām metodēm, kā strādāt ar bērniem, kuriem ir uzvedības problēmas, analizēja bērnu uzvedību konkrētās situācijās un dalījās pieredzē. Pedagogi projekta novērtēšanas anketās rakstīja: “esmu ieguvusi interesantu pieredzi un metodes, kuras pielietoju savā darbā”, “esmu ieguvusi pārliecību, ka eju pareizajā virzienā”, “iegūtās zināšanas noteikti būs noderīgas un pielietojamas, strādājot ar bērniem. Šādu programmu būtu vēlams realizēt un padarīt pieejamu visiem pirmsskolu skolotājiem” u.c.
Papildus grupu nodarbībām, katram bērnam bija iespēja apmeklēt līdz desmit individuālajām konsultācijām, kuru laikā speciālisti tikās gan ar visām trīs iesaistītajām pusēm (bērns, vecāks, pedagogs) atsevišķi, gan nepieciešamības gadījumā tikšanās reizē piedalījās bērns kopā ar vecākiem un pedagogu. Tikai individuālās konsultācijas saņēma arī septiņi bērni, kuriem pēc izvērtēšanas speciālisti rekomendēja labāk strādāt individuāli nevis grupā.
Projekta pēdējā fāzē ir paredzēts apkopot programmas rezultātus pētījuma veidā, ar kuriem iepazīstināt Rīgas domes, Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvjus un citus interesentus.
Projektu finansiāli atbalsta Islande, Lihtenšteina un Norvēģija. Programmu finansē EEZ finanšu instruments un Latvijas valsts. Papildus informāciju par programmu var iegūt:
www.eeagrants.org
www.eeagrants.lv
www.sif.gov.lv
Plašāku informāciju par projektu sniegs projekta vadītāja Baiba Berovska, tālrunis: 67240042, e-pasts: baiba.berovska@projekti.lv.